e-Commerce • 13.03.2023
Technologie
05 april 2021
Op welke architectuur is jouw nieuwe digitale platform gebouwd? Managing director Gert van Vliet van headless specialist Touchtribe begeleidde talrijke organisaties bij deze cruciale keuze. Hij deed de volgende waardevolle inzichten op:
Bij de keuze van een nieuw digitaal platform sorteer je voor op de speelruimte waarmee jouw organisatie in de toekomst kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Machine learning, kunstmatige intelligentie, VR & AR, het Internet of Things. Plus de wijze waarop jouw steeds veeleisender wordende klant daarvan gebruik wil maken. Hoe dat morgen precies gaat gebeuren is vandaag nog onbekend. Investeer daarom vooral in de maximale wendbaarheid van je nieuwe platform.
Je klant doet zijn research op de desktop, bestelt via zijn telefoon, laat op een vooraf geselecteerde tijd bezorgen of haalt af in de winkel. Daarna wil hij zijn aankoop direct kunnen terugvinden in zijn persoonlijk profiel. Zodat hij direct de chatbot of servicelijn kan benaderen als hij vragen over gebruik heeft, of een retour wil inplannen. Wie de behoeftes van deze moderne klant voorop plaatst, werkt niet langer met silo’s, en heeft de voor en achterzijde van zijn bedrijf naadloos geïntegreerd.
Delen
Digitale platformen en andere technologieën drukken een steeds grotere stempel op de core business van veel organisaties. Daarom is het belangrijk dat bijvoorbeeld marketeers en IT-ers elkaars taal leren bespreken. Voorlopende organisaties werken daarom met multidisciplinaire teams waarin deze voorheen gescheiden werelden steeds nauwer gaan samenwerken aan het behalen van gezamenlijke doelen. Een nieuw digitaal platform vereist daarom ook vaak een nieuwe organisatiestructuur.
De selectie van een nieuw platform is slechts het begin van een oneindig proces van herijking en verandering. Om het beoogde resultaat daarbij niet uit het oog te verliezen, is een stipje aan de horizon onmisbaar. Creëer voor dat doel een voorbeeldstructuur die je zou inrichten als je niet te maken had met reeds bestaande hard- en software of andere drempels. Voor deze referentie-architectuur is MACH (microservices, api-first, cloud native, headless) een bruikbare kapstok.
Ik noemde ze al even: machine learning, kunstmatige intelligentie, VR & AR, het Internet of Things. Mogelijk zie je nu nog niet wat deze en talrijke andere shiny new technologieën morgen voor jouw organisatie kunnen betekenen. Maar wat als het platform dat je vandaag kiest, morgen onvoldoende ondersteuning biedt voor een van deze mogelijk game changing technologieën?
Organisaties die begrijpen hoe belangrijk dat is, stappen over naar een nieuw soort digitaal platform. Deze headless of ‘composable’ architectuur maakt het mogelijk doorlopend nieuwe onderdelen toevoegen zonder de rest van je digitale platform aan te passen. De snelheid waarmee je inspringt op klantwensen en innovatieve technologische mogelijkheden neemt daardoor enorm toe.
Wil je ook precies weten wat headless commerce is, hoe het werkt, wat de voordelen en uitdagingen zijn en waarom headless commerce de toekomst van e-commerce is? Download dan nu direct onze uitgebreide whitepaper
Wil je ook precies weten wat composable commerce is, hoe het werkt, wat de voordelen en uitdagingen zijn en waarom composable commerce de toekomst van e-commerce is? Download direct de whitepaper.
Delen