Technologie • 17.03.2023
CMS
03 oktober 2024
Het dilemma: Je wil het digitale landschap van je bedrijf onder handen nemen, maar wordt geremd door een verouderd CMS. Wat te doen, upgraden of overstappen? Bedenk eerst welke rol het CMS zou moeten vervullen.
De belangrijkste zet vooraf is om een stap achteruit te doen en de eigen digitale behoeften helder te formuleren. Zet een stip op de horizon om vervolgens terug te redeneren naar ‘requirements’. Grote kans dat de klantervaring direct om aandacht vraagt en product owners, marketeers en ontwikkelaars de kanalen willen optimaliseren.
Delen
Wie inspeelt op de veranderende klantbehoeften, zal voor elk ‘touchpoint’ de beste technologie willen kiezen. Vervolgens geef je die kanalen dynamisch inhoud via systemen zoals het CMS, CRM of de API’s van andere specialistisch software. Behalve de juiste klantervaring ontstaat zo ook een samenhangend geheel.
Voor velen is de praktijk nu nog een stuk weerbarstiger. Je maakt gebruik van een zogenaamde ‘legacy suite’ CMS zoals die van bijvoorbeeld Bloomreach, Adobe Experience Manager, of Sitecore met alle beperkingen van dien. Een gedateerde omgeving met webshop features uit de tijd dat de term ‘omnichannel commerce’ nog niet bestond.
Zo heb je niet de volledige vrijheid om kanalen (technisch) zelf vorm te geven en is upgraden na een ‘major release’ duur, tijdrovend en ingewikkeld.
Niet zelden is de software in de loop der jaren als een bord spaghetti vervlochten met de code van interne systemen. Het roept de vraag op of het CMS nog wel toekomstgericht is.
Elke major release is een goed moment om te kijken of de enigszins gedwongen upgrade de juiste weg is. Blijf je bij je huidige CMS of ga je voor een upgrade?
Upgraden behoudt de bestaande workflows en functionaliteiten, wat een soepele overgang garandeert. Maar er zijn wel voorwaarden aan verbonden.
Vooropgesteld: zolang de nieuwe versie verbeteringen bevat die in lijn zijn met de belangrijkste bedrijfsbehoeften, en wanneer een upgrade goedkoop en snel is, zijn er weinig redenen om te heroriënteren. Anders is de situatie echter als de support op de gebruikte editie eindigt of upgraden technisch ingewikkeld blijkt terwijl de update weinig tot geen verbeteringen voor de gebruikerservaring meebrengt. In zulke situaties is doorgaan op hetzelfde pad verspilde energie. Omdat de upgrade het bedrijf niet direct verder helpt in haar digitale ontwikkeling, voelt het eerder als een doodlopende weg: wel de kosten, nooit de baten.
Hoe pak je nu de controle terug en zorg je er bovendien voor dat je in de toekomst niet weer in dezelfde situatie belandt? Bij Touchtribe zijn wij 100% overtuigd van het antwoord: een best-of-breed architectuur.
Zo’n best-of-breed architectuur bestaat, anders dan bij de genoemde enterprise suites, niet uit een kant-en-klare set oplossingen, maar geeft je bedrijf de ruimte om eigen bouwblokken te stapelen. Op basis van de business requirements worden in alle disciplines specialistische oplossingen geselecteerd en via API’s met elkaar verbonden. Dit zorgt voor een oplossing die beter aansluit bij de business requirements, maar die ook uitermate wendbaar is doordat er geen grote afhankelijkheid meer is op één leverancier.
Vaak zien we dat het legacy CMS een alles-in-één oplossing is geworden met front-end technologie, personalisatie, A/B testing, analytics en natuurlijk content management.
Bij Touchtribe geloven we dat een goed CMS één taak heeft: redacteurs in staat stellen op een gebruiksvriendelijke manier content te beheren en publiceren.
Ontstaat er de behoefte om een volgende stap te zetten en content en commerce goed met elkaar te integreren, dan wordt er een software-oplossing middels een API gekoppeld die deze functionaliteiten toevoegt.
Op die manier plukt de organisatie altijd de vruchten van andermans specialiteit en blijft het flexibel genoeg om uit te breiden of een oplossing in te ruilen. De architectuur sluit beter aan op application lifecycle management: de wendbaarheid neemt toe en dus de ruimte om in te spelen op veranderingen.
De markt kent een groeiend aantal spelers die deze koers varen, waarvan Contentful, Contentstack en StoryBlok de bekendste zijn.
Elk van deze CMS systemen kiest voor een Headless opzet waardoor ontwikkelaars niet langer gebonden zijn aan de technische kaders van een legacy suite. Ze krijgen de ruimte om per digitaal kanaal de beste programmeertaal te kiezen. Of het nu een webshop, Progressive Web App, native mobiele app, chatbot of voice app betreft, vanaf die ene centrale plek is elk denkbaar ‘touchpoint’ in te vullen.
Een belangrijk kenmerk van deze specialistische CMS’en is dat ze cloud native (SaaS) en API-first zijn ontwikkeld. Het maakt dat de software-oplossingen automatisch, zonder upgraden, worden voorzien van nieuwe features. En dat scheelt een hoop tijd (en geld) voor developers en IT-teams.
Ook zijn Headless CMS’en van nature ingericht informatie uit te wisselen met andere systemen. Juist daardoor zijn ze geschikt als onderdeel van een grotere technology stack.
Blijkt er als aanvulling behoefte aan commerce, dan ligt bijvoorbeeld de uitbreiding met Commerce Layer, Commercetools of BigCommerce voor de hand.
Vraagt de klantervaring om personalisatie, dan bieden bedrijven als Relay42 geavanceerde functionaliteiten.
Door deze oplossingen met elkaar te verbinden ontstaat stap voor stap een stack - en in feite een zelfgebouwd DXP - dat perfect aansluit op en meegroeit met de digitale volwassenheid van de organisatie
Kenmerkend aan bedrijven die succesvol hun legacy suite hebben omgebogen naar een best-of-breed architecture met headless CMS, is klein beginnen en stapsgewijs uitbreiden.
Stap 1. De content management-functionaliteit van de website vervangen
Stap 2. Redesign met de belangrijkste features
Stap 3. Uitbreiden met koppelingen zoals een e-commerce kanaal
Daarmee blijft de replatforming behapbaar en neemt de angst voor een alles omvattende migratie af. Je hoeft niet te vrezen voor een big bang livegang.
Een positieve en bijna instant ontwikkeling: Nu developers niet meer gebonden zijn aan de technieken die software-leveranciers voor ze kiezen, creëren ze rijkere ervaringen.
Was de website eerder nog een silo, inmiddels zijn de kanalen gemakkelijker vanuit één centraal punt te vullen en komt de omnichannel ervaring weer een stap dichterbij. Vooruitstrevende merken weten zo bijvoorbeeld content en commerce volledig in elkaar over te laten gaan. Onder de motorkap ondersteund door een flexibele architectuur van Headless SaaS-tools die helpt om met een hogere snelheid te ontwikkelen.
Degenen die met een nieuw Headless CMS moeten werken zullen opgelucht ademhalen. Waar er bij legacy systemen veel nadruk ligt op het CMS zelf, is bij Headless de rol van het CMS kleiner en de rol van de architectuur als geheel juist groter.
Contentredacteuren zullen blij zijn met een nieuwe way of working waarbij er meer nadruk komt te liggen op inhoud dan op systeemwerk.
Zo zijn er oneindig veel mogelijkheden om het CMS in te richten aan de specifieke wensen van de gebruiker. Gestandaardiseerd of juist flexibel, met pagina layouts waarbij beeld de boventoon voert of eindeloze scrollers.
Daarnaast kunnen we gemakkelijk best-of-breed search functionaliteiten toevoegen aan productoverzichten, kun je in één klap een pagina in 15 talen of varianten live zetten, of juist varianten testen bij de doelgroep.
Delen